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LES FILLES DE ILLIGHADAD

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Les Filles de Illighadad​ (“daughters of Illighadad”) was founded in Illighadad, Niger in 2016 by solo guitarist Fatou Seidi Ghali and renowned vocalist Alamnou Akrouni. In 2017, they were joined by Amaria Hamadalher, a fixture on the Agadez guitar scene, and Abdoulaye Madassane, rhythm guitarist and a son of Illighadad. Les Filles de Illighadad​’s music draws from two distinct styles of regional sound, ancient village choral chants and desert guitar. The result is a groundbreaking new direction for Tuareg folk music and a sound that resonates far outside of their village. In the past years, the band has toured nonstop, bringing their highly specific sound to distant corners of the globe. At the heart of Les Filles de Illighadad​’s music is the percussion and poetry of tende – a term used for both the instrument and the type of music – whereby a mortar and pestle are transformed into a drum, and women join together in a circle, in a chorus of singing, chanting, and clapping. Sometimes it’s music for celebration, sometimes it’s music to heal the sick, sometimes it’s poetry of love. But it’s always music of people, where the line between performer and spectator breaks down. To be a witness is to be a participant, to listen is to join in
the collective clapping and singing.

 

FR
Fatou Seidi Ghali, Alamnou Akrouni et Mariama Salah Assouan – viennent de la région des Illighadad, en plein cœur de la brousse du Niger, rarement on aura entendu des sons qui résonnent avec autant d’émotion que ceux des Filles de Illighadad. Fatou Seidi Ghali dirige ce groupe à la guitare et au chant, avec son jeu mesuré et calme, elle est l’une des seules guitaristes féminines de musique touareg, dans un monde dominé par le genre masculin. Ensemble avec ses cousines Alamnou et Mariame, au chant, elles vont droit à l’essence de cette musique des « ishumars », la mélangeant sur scène avec la tradition du « Tende », enregistrant leurs morceaux dans un grand studio ouvert : le désert. Une musique minimaliste, poétique et féminine où les rythmiques transes et ancestrales des
« Tendes » viennent soutenir un blues lancinant et mélodieux. L’Amour, la religion, les difficultés de la vie, la joie de la communauté, la glorification de la nature et la culture Touaregs sont les thèmes distillés au gré de leurs morceaux.

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